The deputies postponed the effectiveness of the Act on Construction by one year
"The primary incentive for the processing of the draft law is the urgent request to delay the upcoming effectiveness of the Construction Act, as amended, in connection with the unpreparedness for the initiation of permitting processes under the new construction legislation. It is proposed to postpone the effectiveness of the Construction Act by one year, i.e. j. until April 1, 2025," the material for the draft amendment to the law states. The new building legislation was supposed to come into effect on April 1, 2024. However, only part of it, namely the spatial planning law, will enter into force on this date.
According to the Ministry of Transport, the main reasons for the postponement of the validity of the Act on Construction are mainly the unpreparedness of the inclusion of the permitting processes of constructions that are subject to the Environmental Impact Assessment (EIA) process. The problem is also the time slippage in the preparation of the necessary decrees or forms, as well as the delay in the preparation of the digitization of proceedings in construction. Another reason is the insufficient staffing of the Office for Territorial Planning with trained professional employees to carry out the assumed range of permitting procedures.
According to the department, the aim of several changes in the currently valid construction law is to shorten the time of construction preparation, especially the time of administrative assessment in the construction permit phase, in the transitional period, i.e. until the construction law comes into force. According to the Ministry of Transport, due to the temporary nature and urgency of the adjustment, the law does not have the ambition to solve a large-scale amendment to the valid construction law or to modify related regulations in a fundamental way.
Deputies also approved the committee's amending proposal, which also regulates the possibility of deciding on the location of nuclear facility constructions and nuclear facility-related constructions. It should be done in the so-called envelope way. Minister of Transport Jozef Ráž (nominee of Smeru-SD) explained the principle of the envelope method. According to Ráž, the internal construction of the projects will be determined by the building permit. The internal arrangement of the buildings should therefore be necessary within the scope of the building permit.
„Primárnym podnetom na spracovanie návrhu zákona je naliehavá požiadavka oddialiť nadchádzajúcu účinnosť zákona o výstavbe v znení neskorších predpisov v súvislosti s nepripravenosťou na spustenie povoľovacích procesov podľa novej legislatívy o výstavbe. Navrhuje sa odloženie účinnosti zákona o výstavbe o jeden rok, t. j. do 1. apríla 2025,“ uvádza sa v materiáli k návrhu novely zákona. Nová stavebná legislatíva mala začať platiť od 1. apríla 2024. K tomuto dátumu však do účinnosti vstúpi len jej časť, a to zákon o územnom plánovaní.
Hlavnými dôvodmi posunutia platnosti zákona o výstavbe sú podľa ministerstva dopravy najmä nepripravenosť začlenenia povoľovacích procesov stavieb, ktoré podliehajú procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Problémom je i časový sklz pri príprave potrebných vyhlášok či formulárov aj omeškanie prípravy digitalizácie konaní vo výstavbe. Ďalším dôvodom je aj nedostatočné personálne obsadenie Úradu pre územné plánovanie vyškolenými odbornými zamestnancami na uskutočnenie preberaného rozsahu povoľovacích konaní.
Cieľom niekoľkých zmien v aktuálne platnom stavebnom zákone je podľa rezortu skrátiť čas prípravy stavieb, najmä doby administratívneho posudzovania vo fáze povoľovania stavieb, v prechodnom období, teda do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe. Podľa ministerstva dopravy, vzhľadom na dočasnosť a naliehavosť úpravy, zákon nemá ambíciu riešiť rozsiahlu novelu platného stavebného zákona ani zásadným spôsobom upravovať súvisiace predpisy.
Poslanci schválili aj pozmeňujúci návrh výborov, ktorým sa upravuje aj možnosť rozhodnutia o umiestnení stavieb jadrového zariadenia a stavieb súvisiacich s jadrovým zariadením. Má sa tak urobiť takzvaným obálkovým spôsobom. Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) priblížil princíp obálkového spôsobu. Vnútornú stavbu projektov bude podľa Ráža určovať stavebné povolenie. Vnútorné usporiadanie objektov tak má byť nutné v rámci stavebného povolenia.